Parsifal

2009 június 23. | Szerző: |

                          

 

Wagner hatalmas ívű eszmei  hidat épített művei között. A költői és zenei koncepció valamennyi alkotását egybefűző belső összefüggésektől válik páratlanul gazdaggá, az életmű pedig szerves egésszé, befejezetté.

A Grál eszméje vezérfonala volt alkotásainak  kezdettől fogva,  a Nibelung Ring története is erre épült.  Később Schopenhauer és a Buddhizmus olvasása gondolkodtatta el az emberi szenvedésről. A Trisztán és Izolda az egyén tragikus önmegsemmisítése. A Ring-ben az emberi hatalomvágy az egész világot rombolja szét. A lélektani fordulat előjelei a Nürnbergi Mesterdalnokok-ban a belátó lemondásig vezetnek, végül a Parsifal-ban mindez a példabeszéd magaslatáig emelkedik : a szenvedőkkel együttérezve lehet csak a világot meggyógyítani.


Közhelyes megállapítás, hogy Richard Wagner életművének egészét áthatja a szeretet általi megváltás gondolata. A világ elviselhetetlen valóságával szemben az egyetlen menekülési lehetőség a szerelem – mivel azonban a világban -szerinte-, a szerelem is lehetetlen, a wagneri hősök és hősnők csak haláluk után egyesülhetnek. Senta és a Hollandi, Erzsébet és Tannhäuser, Sieglinde és Siegmund, Brünnhilde és Siegfried, Trisztán és Izolda története egyaránt ennek a témának egy-egy variációja. Természetes, hogy Wagner utolsó nagy műve, a Parsifal is ezt a témát variálja. Amennyire nyilvánvalóak azonban a hasonlóságok (hiszen nem kell sokat magyarázni, hogy Parsifal egész életútja is a szeretet általi megváltást példázza), legalább annyira szembeszökőek a különbségek is. A „szent ünnepi színjáték” világában a megváltás  már nem a férfi és nő közötti szerelem, hanem a szeretet jegyében történik meg – sőt, a szerelem és az érzékiség, legalábbis első látásra, Kundry és Klingsor jóvoltából negatív oldalra kerül. Ez persze túlzott leegyszerűsítés. Ahogy Mozart Varázsfuvolája sem a fekete és fehér hatalmak összecsapásáról szól, hanem egy ennél jóval árnyaltabb világképet tár elénk, épp úgy a Parsifal világa sem írható le pusztán pozitív vagy negatív jelzőkkel. Kiderül például, hogy a szeretet és a szerelem számtalan fajtája milyen sokféleképpen lehet jelen itt, a Parsifal világában is. Ugyanakkor  itt mindezek nem alternatívaként jelennek meg, hanem egy folyamat különböző állomásaiként. A folyamat jelen esetben Parsifal bolyongása, vándorútja, ha úgy tetszik: élete – mindez persze Parsifal lelki fejlődését szimbolizálja, vagy még általánosabban az ember szükségszerű lelki fejlődését.  És az is kiderül, hogy értelem és érzelem korántsem elválasztható, hanem nagyon is összetartozó fogalmak.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Blogkövetés

Iratkozz fel a heti hírlevélre és többé nem maradsz le a friss tartalomról.

Az adatkezelés további részleteiről itt olvashatsz: Felhasználási feltételek és Egyedi adatkezelési tájékoztató

Üzenj a blogger(ek)nek!

Üzenj a kazánháznak!

Blog RSS

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!